Tentavecka

Har verkligen ingenting spännande att rapportera, om ni inte är intresserade av hur mycket det krävs för att klara en tenta. För det är vad jag pysslat med denna vecka. Jag har en lite längre tentavecka denhär gången eftersom tentan ligger på måndag istället för fredag som normalt. Det tycker inte jag är någon bra idé då det är svårare att plugga från 9-18 ungefär när det är helg. 

Man kan ju tänka då att jag passar på att dela upp plugget och är effektiv kanske mellan 8-14 istället och vilar, men nej. Bara för jag inte varit jättestressad har det också varit lazy i plugget. Har klivit upp runt 8-10 varje dag ändå och satt igång men det är som att jag inte kan fokusera. Jag satt från 10-16 i måndags, 11-18 igår och 11-18 idag, och idag var även första dagen det faktiskt började kännas bra. Och det var inte förän vid 17.

En sak kan jag iallafall säga, som tips för framtida studenter, tentaveckan är en vecka av ständig berg- och dalbana. Ena stunden är du lugn och känner att "det här fixar jag absolut" sen två timmar senare sliter du av dig håret i ren panik. För du tror att du inte fattar ett skit. Det är då viktigt att tänka att du förmodligen fattar, det känns bara sådär för stunden, för att hjärnan behöver smälta allt du lärt dig och funderat över under dagen. När du vaknar är du på ny kula igen.

Med tanke på det kommer även två praktiska tips; 
1) ta flera korta raster. Din hjärna orkar inte koncentrera sig mer än 50 minuter åt gången ändå. Ta sista 10 minuterna av timmen till toabesök, en kopp kaffe, lite mobilspel eller liknande. Koppla bort plugget.

2) ta en längre rast, jag brukar ta en timmes lunchrast, ungefär mitt på mitt tänkta pluggpass. Då värmer jag en matlåda (lagar alltid matlådor söndagen innan tentavecka, både lunchar och middagar. Det orkar man inte tänka på då) och så sätter jag mig framför tvn. Jag behöver koppla bort att läsa och räkna en stund för att orka koncentrera mig hela dagen sen! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback